[Halo] Pick

Mgr. Jan Filandr filandr at fel.cvut.cz
Fri Feb 3 11:45:56 CET 2006


Text je razen jak byl odesílán a prijiman:
Zdravim vsechny priznivce placicky,

jak je mym zvykem, pokud s nekym nacnu problem, tak se ho snazim doresit

Problem - pravidlovy - nastal tesne pred poslednim zapasem turnaje a 
nebyl cas ani klid (a to se omlouvam, pokud jsem vypadal nastvany) na to 
jej vyresit. Tak se pokusim navrhnout reseni.

Popis problemu = otázka Picku

Problemova situace - stoji lajna (vsichni jsou uplne v klidu)vsichni 
obranci stoji na otevrene strane tesne vedle sveho utocnika:

         A  A  A                O
         o  o  o               W


Útočník stojící nejdále od disku se rozběhne vpřed do zavřené a to tak, 
že těsně kolem dalšího útočníka (přepoklad je že tento stojící je v 
"absolutním" klidu neboť jakýkoli jeho pohyb směrem vpravo = Pick a to i 
jen povystrčení ruky do tohoto směru.
Obránce je velice dobrý a běží ihned za útočníkem. Ovšem jeho snahou je 
dohnat útočníka což mu znemožňuje postavení hráčů v lajně neboť vedle 
běžícího útočníka již stojí tito hráči (běží těsně vedle nich).

Útočník pokračuje až na začátek postavené lajny a zahýbá ihned po minutí 
prvního spoluhráče stojícího v lajně. A obránce opět může běžet jen po 
stejné dráze jako útočník, protože všichni jsou v absolutním klidu a 
nikdo se nepohnul.

Problém je, že obránce nemá šanci předběhnout útočníka nebo se alespoň 
dostat na jeho úroveň a to po jeho levé ruce. A proto volá PICK
a/ již v okamžiku běhu kolem lajny
b/ v okamžiku kdy útočník zahnul kolem prvního hráče v lajně


Můj komentář:
právo na postavení - každý hráč na hřišti (s výjimkou házejícího)má 
právo obsadit libovolné místo na hřišti které není obsazeno jiným 
hráčem. Při obsazování tohoto místa se nesmí dostat do kontaktu s jiným 
hráčem.
Pick - hráč se nesmí postavit ani pohybovat tak, aby překážel v pohybu 
kterémukoli hráči soupeře

Z uvedených pravidel vyplývá, že každý hráč na hřišti si pravděpodobně 
vybere takové postavení,jaké se mu pro zahájení hry zdá být 
nejvýhodnější. Za předpokladu že dodržuje pravidla, je jeho prvotní 
postavení směřováno k jeho výhodě vzhledem k náběhu a postavení markera, 
nikoli k znevýhodnění soupeře a vytvoření clony - což u klasické lajny 
předpokládám stále. Také z toho vyplývá
Pokud tedy obránce zaujme bez konfliktu "své" nejvýhodnější místo je 
připraven ke hře. Za této situace předpokládáme, že se(kromě 
nabíhajícího a defendera) nikdo vůbec nepohne (což jak všichni chápou je 
nemožné) a hlavně nevstoupí ani neudělá matoucí pohyb do prostoru pohybu 
nabíhajícího a jeho obránce. V tom případě mají oba hráči možnost běžet, 
kromě prvního kroku (protože nestojí na stejném místě), po STEJNÉ dráze 
do jakéhokoli prostoru. A protože se nikdo nehýbe a ostatní místa na 
hřišti jsou již obsazená delší dobu bez úmyslu blokovat(clonit) soupeři, 
nezbývá obránci pokud chce útočníka dostihnout a předběhnout dostat se 
na jeho pravou stranu a běžet tedy po jeho pravé ruce (tam je volný 
prostor). Útočník se po hřišti pohybuje proto, aby se vzdálil co nejvíce 
obránci a v klidu tak mohl chytit přihrávku. Z toho důvodu je 
pochopitelné, že nepoběží tak aby se k obránci přibližoval, ale tak aby 
se od něj vzdaloval = bude zahýbat od něj.

Snad se mi dostatečně podařilo ozřejmit, že podle mne popsaná situace 
není pick, neboť původní postavení hráčů nebylo vytvořeno proto, aby 
clonění způsobilo a v průběhu náběhu nedošlo k jeho změně.

Vzhledem k útočníkovi - takovýto náběh bych neriskoval, neboť bych se 
bál, že některý ze spoluhráčů se pohne a a/ sestřelí mne  b/ vytvoří pick

Vzhledem k obránci - pokud bych byl tak schopný a byl těsně za útočníkem 
a v okamžiku přihrávky na něj byl schopen zrychlit a dostat se vedle něj 
pak mi jeho pravá strana připadá na obranu výhodnější protože odtamtud 
asi disk bude přilétat a já mám šanci ho srazit. Pokud jsem schopen jen 
běžet stejně rychle jako on jsem za ním a pokud přihrávka je dobrá, 
nejsem schopen ji srazit, protože jsem za ním, tak se snažím v okamžiku 
chycení zaujmout postavení vhodné k márkrování = posunu se na jeho levou 
stranu do směru jeho útoku a márkruju.

Pokud jsem někde (v popisu situace) udělal zásadní chybu očekávám 
upřesnění. Pokud jen nestačí mé vysvětlení které vychází z mých znalostí 
pravidel, prosím někoho schopného, který v angličtině podrobně popíše 
situaci a pošle dotaz na pravidlovou komisi EFDF ci WFDF , oni nám jistě 
poradí jak se příště zachovat. Doporučuji JUHU Jalovaara který to dělal 
dříve. současné složení komise neznám.

Děkuji všem co to dočetli až sem. Vás Ultimate zajímá.       Papa



aja_sem at centrum.cz napsal(a):
 > > Ahoj,
 > > mela jsem ten samy umysl doresit nacnuty problem, jen jsem se k tomu
 > jeste nedostala a mozna by to nakonec zaniklo ve viru deni, takze 
diky za > pripomenuti vznikle debaty.

 > > > k postaveni lajny: samozrejme ze nikdo nestavi lajnu s umyslem
 > vytvaret clonu... problem je ten, ze nabihajici utocnik vyuziva postaveni
 > hracu k cloneni vlastniho obrance...
 > > > situace:
 > > jako obrance samozrejme zaujmu postaveni vedle utocnika smerem do
 > otevrene strany (v tomto pripade vlevo) s tim, ze pravdepodobne to zkusi
 > do zavrene strany, takze startuju s utocnikem do zavrene porad priblizne
 > vedle nej -> ten vsak nejprve bezi smerem k stojicim hracum v lajne tak,
 > ze po jeho leve ruce pro me uz neni misto (1.PICK).... ja musim zastavit
 > pockat az prebehne a znovu se za nim rozebehnout podel stojicich lidi se
 > snahou dostat se na levou stranu utocnika (to nelze kvuli stojicim hracum
 > - nevim jestli i tohle neni pick, ja nemuzu nasledovat sveho utocnika 
tak, > jak bych chtela, brani mi v tom jiny hraci)
 > > utocnik zahne vlevo tesne kolem prvniho stojiciho hrace a ja musim jeho
 > trasu kopirovat, tzn. nemuzu v tu samou chvili zahnout taky vlevo, 
protože > tam stoji hraci (2. PICK)

 > > > proc vubec se tak snazim byt po leve strane utocnika? protoze
 > obzvlaste v hale, je dulezitejsi branit smerem k zone, ve chvili kdy se i
 > ja konecne vyhoupnu zpoza lajny ma utocnik na vyber dva smery - porad k
 > disku nebo co je horsi, muze v te chvili nabihat od disku az do zony...
 > jen proto, ze me nechal za sebou za jinyma lidma...

 > > > aby to nebylo cloneni (PICK) by stacilo, kdyby utocnik bezel tak, aby
 > tam bylo misto i pro obrance... jak na zacatku pri nabehu kolem lajny tak
 > i pri zahybani kolem lidi.... i tak by utocnik riskoval, ze nekdo se z
 > lajny pohne a obrance sestreli ci vytvori pick....

 > > tot zatim vse, do > pravidel jsem zatim cas se kouknout nemela....
 > > > jen z vlastni zkusenosti: presne tohle mi bylo nahlaseno jako pick
 > nekolikrat od evropskych tymu, myslim ze i na mistrostvi... uz nevim 
který > tym to byl, ani ktere E nebo S mistrovstvi to bylo...

Ruda:
 > takhle jak jsi to popsal bych to videl i ja. Podle me utocnik si muze
 > skakat kolem stojici lajny jak potrebuje a ze ho nestihne dohonit obrance
 > a snazi se proskakovat mezerou v lajne a nasledne hlasi pick neni 
spravne.
 > [nadnesene receno]
 >
 > Myslim, ze podobny problem nastava treba i s tim kdyz obrance vlaje 
10m za
 > utocnikem a pak hlasi pick kdyz mu nekdo skrizi cestu... myslim, ze 
to neni
 > pick. Ale tohle asi nepujde nejak presne definovat... tohle je uz veci
 > spiritu.
 > Ruda

Ajo, vidis to přiliz pesimisticky z hlediska utocnika a neberes v potaz,
 > ze i on je vlastne obiha. Nepredpokladam, ze je kdokoli tak dokonaly a z
 > postaveni v zavrene je schopen po dvou krocich sveho utocnika byt vedle
 > nej. Fakticky je za nim a pak je jiz vse receno v minulem rozboru. Mozna
 > mas pravdu, ze utocnik vyuzivá postaveni hrácu na hristi, ale oni
 > prekazeji i jemu. Pokud by tam nestali tak bezi primo do zavrene, protoze
 > obrance stoji vedle nej. Ten si pak podle tveho vysvetleni muze stezovat,
 > ze bezel tudy kudy chtel bezet obrance protoze disk priletl zprava a 
on si > ho celou dobu kryl vlastnim telem.
 > Podle me zapominas na to, ze utocnik pohyb zacina (obrance jej pak
 > nasleduje a postaveni hracu pred vybehnutim NENI pickove a pokud je je
 > treba to zahlasit IHNED.
 > Obe strany se stavi  do co nejvyhodnejsiho postaveni a podle toho co 
pises > je mozne aby sis stoupla na libovolne misto a obsadila tak 
prostor který > nasledne nemuze byt obsazen nikym jinym.
 >
 > Chce to vice spirita, myslim, ze jsi dost dobra hracka na to, aby ti 
takto > sporny pick delal zasadni problem. O tom spirit je. Nebo se k 
tomu muzeme > postavit i obracene a rici, ze utocnik MUSI bezet tak aby 
nevyužíval > postaveni hracu na hristi ke svemu prospechu a to jak jiste 
pochopis je > nesmysl, nebot to je jeho hlavni ukol.


Ahoj,
chci reagovat hlavne na tohle:

 > Chce to vice spirita, myslim, ze jsi dost dobra hracka na to, aby ti 
takto sporny pick delal zasadni problem. O tom spirit je. Nebo se k tomu 
muzeme postavit i obracene a rici, ze utocnik MUSI bezet tak aby 
nevyuzival postaveni hracu na hristi ke svemu prospechu a to jak jiste 
pochopis je nesmysl, nebot to je jeho hlavni ukol.

podle me je nesmysl, ze utocnikuv hlavni ukol je vyuzivat postaveni 
hracu, podle me porad utocnik nesmi vyuzivat postaveni ostatnich hracu, 
maximalne vyuziva postaveni svyho obrance, tj. bezi od nej... je to 
souboj reakci, chytrosti a  rychlosti behu mezi dvema hraci a nikoho 
tretiho...

nevim, co jsi myslel tim, ze to chce vic spirita....ode me? ja jsem 
zadnej pick nehlasila, jen jsem po zapase na to chtela Tinu upozornit, 
stejne jako obcas upozornuju lidi, ze delaji kroky (takovy to zatoceni v 
pohybu)... bohuzel se mi dostava odpovedi: tak to nahlas...
me jde spise o to, ze nektere veci, ktere jsou v ceskem frisbee 
zafixovany, pak uz nefungujou na evropske urovni... tento pick (mnou 
mozna nesikovne pospany a ke kterymu by ale hlavne vubec nemuselo dojit) 
bude od jinejch tymu nahlasenej uplne bezne...

ja osobne se takovyho nabehu snazim vyvarovat...

jeste me k tomu napadlo... prece utocnici nesmi postavit lajnu (resp. 
chumel), tak ze uz od zacatku postaveni obrance nemuze nasledovat 
utocnika, tohle se bezne jako Pick hlasi.... ja si myslim, ze je to to 
samy.... pick se hlasi ne z duvodu, ze se nekdo pohnul, ale ze uz od 
zacatku nemohl nasledovat sveho utocnika.... Aja
Tak snad naposledy:
Souhlasim s tim, ze takoveto (rizikove)náběhy se snažím ve sve hre 
eliminovat
Souhlasim s tebou, ze nemuze využívat postaveni hracu (myslel jsem obrance)
Souhlasim, ze je to souboj reakci, chytrosti a  rychlosti behu mezi 
dvema hraci
Nesouhlasim s tim ze v situaci není nikdo treti a to je také jedna z 
věci proc si myslim, ze by to nemelo byt hlaseno. Je to tymova hra a v 
tom pripade je mozne aby do situace vstoupil někdo další (obrance) a v 
tom pripade jde o zmynovanou chytrost která situaci muze vyresit i ve 
prospech obrany = prebirani utocnika -- Switch.
O tom, ze lajna byla postavena bez úmyslu vytvářet pick jsme se dohodli 
-- jinak se to musí hlasit okamzite a soupere upozornit,
Spirit
K poslednimu nesouhlasu vyuziji opet pravidel.A to je tva poznamka o 
tom, ze ti někdo rekne když nevis tak to nahlas. Ted to není o tobe, ale 
o tom kdo to říká, podle mne je to zcela opacny pristup, nez pravidlo 
říká. Clovek by mel hlasit jen věci o kterých si je 100% jisty ze jsou 
porušením pravidel -- vysvetlovani situaci není součásti hry i když ve 
vyjimecnych situacích je to mozne, zdůrazňuji vyjimecnych. A proto je 
mimoherni diskuse spravna a v okamziku 100% jistoty NEHLASIM
K tomu mistrovství -- také jsem to slysel a bylo to o Kanaďanech, kteří 
hlasili vse -- ale "divacka tribuna to udajne odsoudila piskotem" -- takze 
hraci to neprijali za spravne.
To ze někdo něco hlasi uplne bezne ještě neznamena, ze je to dobre
Pravidla Spirit
Vysoce soutěživá hra je vítána, nikdy však ne za cenu ztráty vzájemné 
ohleduplnosti mezi hráči, porušování dohodnutých pravidel a vytracení 
prosté radosti ze hry. Účelem pravidel Ultimate je poskytnout návod, 
který vysvětluje jak hru hrát. Předpokládá se, že žádný hráč neporuší 
pravidla úmyslně, a proto nejsou stanoveny tresty za neúmyslné přestupky.

PS. Vzhledem k tomu, že diskuzi povazuji za plodnou a poucnou a zjistil 
jsem zajem dalších, tak to posilam bez tvého dovoleni na HALO.

	Děkuji všem co to dočetli až sem. Vás Ultimate zajímá
			Ještě jednou diky  Papa



More information about the Halo mailing list